مدیر ای نهنگ
ای نهنگ، يک شرکت مهندسي محيطزيست چند رشتهاي و متخصص در زمينه آب و زيرساختهاي مرتبط با آن است. به دنبال يک دوره شبیه سازی و ساخت شناور و تحلیل محاسبات در محیط دریایی ای نهنگ طرح سیستم مدیر ای نهنگ را شروع کرد.
از مدت ها پیش طرح هایی برای مدیریت آب و انتقال به صورت همزمان اجرا شده است. کانال بزرگ یکی از این طرح هاست. سالها پيش از پکن رود بزرگي رد ميشد، اما مسير رود به اندازه کافي مستقيم نبود. امپراطور مينگ با صرف هزينه انساني و مالي بسيار، مسير آبي را از اقيانوس به داخل شهر هدايت کرد، و در بين آن، سدهاي مقطعي کوچکي تعبيه کرد. بدين ترتيب، منابع آبي کشاورزي مردم آنجا تامين شد. هدف اين بود که مسير حملونقل رود به طور مستقيم از شهر عبور کند، بعلاوه ارتباط بين استان ها از طريق آب برقرار شود. در آن زمان از قانون پتانسيل استفاده کردند. در اين روش مخزني در بالادست آب را در يک منطقه بالاتري نگه ميدارد و در پايين دست مسير آن را تشکيل ميدهد، تا آب به طور خودبخود جاري شود. به دليل وجود آب در مخازن و سدهاي بالادست امکان مديريت بهينه آب بيشتر شد. اين کار تقريبا همزمان با ساخت شهر ممنوعه بوده است. زمين شهر ممنوعه نسبت به بقيه مسير در بالادست قرار داشته است. بهطوريکه مجبور ميشوند، مقدار زيادي سطح زمين را گود کنند، تا در پايين دست قرار گيرد. تپه بزرگي که اطراف شهر ممنوعه وجود دارد، ناشي از همين خاکبرداري است. امروزه، بخشي از کانال بوجود آمده تحت عنوان بزرگترين کانال مصنوعي ساخته شده در دوران باستان، همچنان پابرجاست.
ايجاد مسيرهاي آبي و انتقال آبها در مسيرهاي مديريت شده در سطح زمين يکي از راههاي مديريت آب است. هر قدر اين فرآيند بهينهتر انجام شود، بهرهوري مسير آبي بيشتر ميشود. در اينجا، دو نوع انتقال وجود دارد: يکي انتقال خود آبها و ديگري انتقال به وسيله آب که پس از ايجاد کانال يا مسير آبي صورت ميگيرد. هر قدر موقعيت جغرافيايي بهتر سنجيده شود هزينه اجراي چنين طرحهايي کمتر ميشود. در اين زمينه طرح بزرگي براي رساندن آب به مناطق مرکزي و کم آب کشور آغاز شده است،هدف از اين طرح انتقال آب از طريق لولههاي انتقال بين شهرهاي نيمه جنوبي و مسير خوزستان، کرمان، اصفهان و يزد بود. اين نوع از انتقال آب يکي از مهمترين فوايد ايجاد مسيرهاي آبي را از بين ميبرد، که همانا ايجاد مسيري براي انتقال کالاها ميباشد. رودهاي مصنوعي و همچنين طرحي مثل کانال بزرگ با در نظرگرفتن رود به عنوان بستر انتقال ثروت و کالا، عمر طولانيتري براي خود به وجود ميآورد. در واقع، اين طرح همه جانبه نبوده و هدف آن صرفا پاسخگويي به مساله کمبود آب در اين شهرها بوده است. در صورتي که يک طرح همهجانبه با در نظر گرفتن قوانين فيزيک و مطالعه همه جانبه نقشههاي توپولوژيکال جغرافيايي ميتواند هم مساله کمآبي در اين مناطق را حل کند، هم به انتقال کالاها و ثروت کمک کند. امروز، در سيستان هنوز خط راهآهن به طور کامل اجرا نشده است. ايجاد مسيرهاي آبي براي انتقال کالا با حذف هزينههاي انواع ديگر انتقال که صرفه کمتري دارند (بسته به موقعيت جغرافيايي) گزينه بهتري است.
مدیر اينهنگ، طرحي در اين زمينه است که متناسب با پستي بلنديهاي زمين مسيرهاي مشخص ايجاد کانالها و درياچههاي مصنوعي ارانه ميدهد. قبلا در اي نهنگ طرحي براي شناسايي رودهاي ايران داشتيم. نرمافزار رودخانه که به معرفي رودخانههاي ايران ميپرداخت، از نتايج آن بود. مديريت آب همزمان، هم مشکلات اقتصاد را حل ميکند و هم در رفع نيازهاي اجتماعي موثر است. شهرنشيني امروز، با پيچيدگيهاي چند متغيره به مديريت آب در اين سطح نيازمند است. اجراي طرحها بايد هم مسائل اقتصادي را در نظر بگيرد و هم آيندهنگرانه مسائل را حل کند. مساله امروز آب است، مساله فردا انتقال است. در واقع، مساله انتقال همين امروز هم شروع شده است؛ شهرها و شهرداريها هر قدر تلاش ميکنند تا جادههاي بزرگتري ايجاد تا سيل جمعيتي را در آن جا کنند، آلودگي بيشتري را توليد ميکنند. اين آلودگيها در چرخهاي که ايجاد ميشود به خشکتر شدن زمين ميانجامد و بحران آب را از آني که هست وخيمتر ميکند. بسياري از جابجاييها امروز با هدف شغلي انجام ميشود. حذف انتقالهاي جادهاي کالاها و استفاده از بسترهايي مثل راهآهن يا مسيرهاي آبي قطعا يکي از انتخابهاي مديران آينده است.